5 daagse Jungle tour!!

28 maart 2008 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vorige week donderdag was het zover, een vlucht van 8 uur met 4x stoppen naar Manaus. Eerst maar even onze spullen gedropt bij ons hostel en vervolgens maar opzoek naar een leuke tour door de amazone. Bij een tour bureautje een tour geboekt van 5 dagen, dus 4 dagen overnachten in een hangmat in de jungle!!

Vrijdag ochtend rond 9u begon ons avontuur, het was ontzetten hollands weer: motregen. Op een boot vaarden we naar de ´meeting of the waters´, hier komen de Rio Negro en een andere rivier samen, wat dan weer de amazone rivier vormt. Bij de meeting of the waters blijven de rivieren gescheiden, dit kan je mooi zien doordat de ene rivier zwart is en de andere gelig. Grappig gezicht, het is niet echt duidelijk waarom de rivieren niet mengen, verschillen in zuurgraad, stroomsnelheid en dichtheid kunnen de oorzaak zijn. Na de meeting of the waters hebben we heel lang op de boot gezeten, toen we eraf mochten gingen we naar een soort uitkijk punt, hier hebben we veel aapjes en 2 krokodillen gezien! Vervolgens gingen we piranha´s vissen, met een klein hengeltje in een kano, helaas wilden ze niet echt bijten, toch ving ik als eerste iets, alleen was het geen piranha maar een ´cat fish´, ook leuk. Na het vissen was het tijd voor de krokodillen jacht! Onze gids Daniel zat voorin de kano en probeerde ze te pakken. Eerst lukte dit niet echt, maar later had hij een kleintje te pakken (40 cm), later ving hij ook nog een grotere (1 m). Met deze lieve diertjes mochten we daarna even op de foto :). Na de krodokillenjacht was het tijd voor de overnachting op de boot.

Het hangmat slapen viel gelukkig mee en redelijk uitgerust begonnen we aan dag 2 van ons avontuur.  Hier hebben we door de jungle gelopen, helaas geen dieren gezien (behalve heel veel muggen), maar wel veel planten die voor de raarste dingen medicijnen zijn. Na de jungle wandeling werden we weer in een kano gebracht naar onze tweede overnachting plaats; midden in de jungle. Met een zeiltje over de hangmatten. Hier heerlijk gegrilde kip vanaf een kampvuurtje gegeten, en erg vroeg gaan slapen omdat het helaas regende :(.

Dag 3 bestond vooral eerst uit wachten, het regende namelijk (alweer...). Gelukkig had het dorpje waar we zaten een klein soort van kroegje waar we even gepoolt hebben om onze tijd door te komen. Toen het weer opklaarde weer een kano tocht gemaakt in de hoop veel dieren te spotten, dit viel helaas weer tegen. Gelukkig is de natuur prachtig en vliegen en altijd wel veel mooie vogels, dus vermaken we ons prima. Terug van de tocht was en in het dorpje een voetbal wedstrijd begonnen. Prachtig om te zien, heel fanatiek wordt er gevoetbald, maar schelden op elkaar doen ze nooit. De meeste spelers spelen op blote voeten, sommige zelfs met één schoen! Wat ook erg mooi was bij de wedstrijd waren de spelers vrouwen, wat een gekrijs zeg!!

Dag 4 gingen we weer veel varen, we hebben ook een indianen dorpje bezocht waar ze nog primitiver leven dan het dorpje waar we tot nu toe waren geweest. Ook nog weer gewandeld om dieren te spotten, helaas geen spinnen en slangen gezien, wel een aantal kameleons. Aan het einde van de midden naar een klein strandje gevaren, waar we even hebben gelegen en ons in de rivier hebben gewassen. Het was eigenlijk de bedoeling ook op het strand te slapen, maar het water stond erg hoog en dan moesten we allemaal apart slapen. Helaas was er maar één zeil mee, en het nogal eens regent daar, besloten we om weer in de hut in het dorpje te gaan slapen.

Dag 5 was de dag van het dolfijn zwemmen! Helaas waren de dolfijnen niet zo heel mooi (eigenlijk oerlelijk ;) ), maar dit mocht de pret niet drukken. Eerst op een plateautje vis gegeven en later het water in om met ze te zwemmen. Hele leuke ervaring, ook al happen ze soms in je hand, en word je vaker gemept door de vinnen en staarten. Na het dolfijn zwemmen gingen we nog weer dieren spotten, nu meer geluk. Een luiaardje gespot! De gids haalde hem zelfs voor ons uit de boom!! Net een aapje hoe hij omhoog klom! Na deze avonturen was het weer tijd om met de boot naar Manaus te gaan.

Gisteren zijn we weer in Rio gearriveerd, het blijft een ontzettende mooie stad! Vandaag beetje door de wijk copacabana gelopen, en eventjes op het strand van de copacabana gelegen. Morgen gaan we bij beachvolleyballen kijken die aan het trainen zijn, en natuulijk zelf ff een balletje slaan, en daarmee komt dan een einde aan ons Brazilie avontuur, want zondag is het weer tijd om naar huis te gaan...

1. Aafke:
    29 maart 2008
    Leuke foto's joh!

Tot volgende week!

x aaf
  2. Kitty:
    29 maart 2008
    Heey Nannie! Wat gaaf allemaal, zo'n jungle tocht! En dolfijnen zwemmen, je hebt het wel allemaal beleefd! En morgen ga je alweer naar huis, wat snel gaat het allemaal! Dan moeten we binnenkort maar weer een keertje chocofonduen om je verhalen te horen!!! :)

xxx Kitty
  3. Digna:
    23 juni 2008
    Heeej Annemarie!!
    Wat super joh! Echt heel mooi!
    Had nu even echt goed de tijd om te kijken naar je site, echt leuk!
    Liefs,
    Digna